Хвильовий після В. Стефаника і М. Коцюбинського створив в українському письменстві свій стиль, своєрідний різновид лірико-романтичної, імпресіоністичної новели. Одна з новел письменника "Кіт у чоботях", хоч і має у своїй основі реалістичний фундамент - складні роки громадянської війни, містить потужний лірико-імпресіоністичний струмінь. У цій новелі реалістичні події подані немов крізь призму імпресіоністичного сприйняття дійсності.
Надвечірня година... Заспокоюється гамірливе місто, готується відпочивати... Не знає втоми лише вітер-пустунець, що лагідними доторками все пестить обличчя перехожих. Серед них — і його давній знайомий, невисокий на зріст дідусь із ціпком у руках, який у вечірні години дрібними кроками, помаленьку виходить на прогулянку. Багато киян, зустрівши цю літню людину на Хрещатику чи схилах Дніпра, упізнавали у ній письменника Нечуя-Левицького. "Я був радий, — розповідав письменник, — що мені ввечері можна буде піти за Михайлівський монастир і посидіти на чистому повітрі цілий вечір на Володимирській горі, де я теперечки звичайно щовечора сиджу, одпочиваю і милуюсь широким простором за Дніпром..."
Повість Марка Вовчка "Інститутка" була першим великим твором, у якому показано антагонізм між кріпаками і кріпосниками, стихійний протест проти жорстокості та сваволі панства, засуджувалося кріпацтво як велике соціальне зло.
Письменниця, перекладач. Почала друкуватися, будучи ще школяркою. Автор поетичних збірок: "Травневий іній" (1985), "Диригент останньої свічки" (1990), "Автостоп" (1994), "Новий закон Архімеда. Вибрані вірші 1980- 1998" (2000), прози: "Інопланетянка" (1992), "Казка про калинову сопілку" (2000), "Репортаж із 2000-го року" (2001), "Польові дослідження з українського сексу" (1996), досліджень та есе: "Дві культури" {1990), "Філософія української ідеї та європейський контекст" (1992-1993), "Шевченків міф України" (1997), "Хроніки від Фортінбраса" (1999).
Інтимна лірика Б. Олійника є одним із найцікавіших і найвагоміших пластів творчого доробку поета. Прекрасні задушевні вірші про щасливе кохання, про біль розлуки, про чарівну любов, що не має меж, про трепетні почуття закоханих знаходимо у різних збірках поета: "Мелодія", "Гора", "У дзеркалі слова", "Я б спокійно лежав під вагою століть..."
"Я чекав тебе з хмари рожево-ніжної, із ранкових туманів, з небесних октав..." — це твердження В. Симоненка з прологом до створеного ним чаруючого образу коханої.
Чистота душі найбільше відбивається в коханні, чистота поетичного хисту—у віршах про ці інтимні почуття. Лірика Симоненка молода, палка, але не позбута філософського осмислення почуттів. Віддаватися почуттям усім-серцем природно для нього. Про перше кохання розповідається у вірші "Вона прийшла" — і несподіваність, загадковість цього феномена тривожить і чарує поета. Любов "виплила з туману... юнацьких несміливих снів", перегорнула мимохіть душу. Симоненко передає природність і неминучість почуття: Прийшла любов непрохана й неждана — Ну як мені за нею не піти?
Василь Стус по праву вважається одним із найвизначніших українських поетів XX століття. Він був людиною, яка сміливо, самозречено боролася за високі ідеали добра, правди, справедливості, гуманізму, за національну гідність і самосвідомість народу. Тому він більше відомий читацькому загалу як поет-борець. Але його перу належать і самобутні, сильні поезії інтимної лірики, більшість із яких були написані у в'язницях і таборах.
Це високе почуття оспівували митці всіх країн та епох. Любов - то дарунок Божий людині. А може, це і особливий дар, талант душі? Бо не кожному дається однаковою мірою. Лише чиста, світла душа здатна до великої, справжньої любові. Тож який треба мати талант, щоб висловити це незбагненне, найпотаємніше з почуттів! Для цього треба бути поетом від Бога. Саме таким є майстер українського поетичного слова Дмитро Павличко. У своїй інтимної ліриці він оспівав кохання як почуття, що гарантує вічну тривалість життя, невпинне оновлення всієї природи.