П`ятниця, 17.05.2024, 08:45
Вітаю Вас Гість | RSS

Твори на підмогу!

Збірник творів

Головна » Українська література

«Червоне — то любов, а чорне — то журба» (інтимна ліpика Дмитpа Павличка). 3.

Вже рання творчість Дмитра Павличка вабила чистотою слова. З роками голос поета мужнів, ширшали обрії його тематики, звучання його поезії ставало все більш різноманітним; ліричне перепліталося з іронією, філософський роздум - з патетичним осудом; строфи відливаються і в сонет, і в поему, і в ліричну пісню.

Є у нього чудовий вірш, що став піснею, - "Два кольори". За емоційною палітрою він нагадує пісню на слова А. Малишка про вишитий руками матері рушник. Червоне та чорне - характерні для української вишивки кольори:

Червоне - то любов,
А чорне - то журба.

Журба і любов часто бувають поруч. Наприклад, коли кохання лишається нерозділеним. Цю тему ми зустрічаємо у циклі віршів "Пахощі хвої...", що трошки нагадує "Зів'яле листя" Франка. Йдеться, звісно, не про плагіат, навіть не про наслідування: дорогою геніального попередника йде талановитий однодумець, людина спорідненого, але неоднакового світосприйняття. Схожа глибока пристрасність, схована у віршах і, як вже згадувалося, тема. Сумна пісня нерозділеного кохання, біль юного пораненого почуттям серця.

Як дуб листочки пожовтілі
Тримає на своєму гіллі
Аж до травневого розмаю,
Отак і я своє кохання,
Зимою вбите спозарання,
У серці юному тримаю.
("Як дуб листочки пожовтілі...")

На відміну від ліричного героя Франка, юнак з циклу "Пахощі хвої" не забуває про оточуючий світ у вирі власного горя. Він звертається за допомогою до матері, щоб вона врятувала "вирване" серце:

Вона для нього з-поміж трав
Знайде лиш їй відомі ліки,
Щоб я забув тебе навіки
І снами долю не карав.
("Чого ти мною так гордуєш?")

Він звертає увагу і на те, що його кохана зневажає чужий "труд мозільний" - байдуже топче колосочки. Розривається серце між осудом і коханням. Знаючи про нелегке життя матері своєї коханої, він говорить:

Тільки ти не знаєш зовсім далебі,
Чом цілую руку їй, а не тобі.
("В матері твоєї руки в мозолі...")

Як кожна людина, ліричний герой циклу мріє про особисте щастя, яким для нього є саме кохання, але йому замало міщанського кубельця, до якого прагнула дівчина. Йому хочеться, щоб усі навкруги були щасливі. Хоч згадуй вислів Ліни Костенко: "Нерівня душ - це гірше, ніж майна".

Мабуть це й призвело зрештою до трагедії більшої, ніж дрібні розбіж-ності й непорозуміння - і от вже звучать глибоким болем рядки про зраджене кохання:

Чи то дружина пішла на зраду
Чи просто жінка була вона?
Кажи сьогодні мені неправду,
Занадто правда твоя страшна.
("Прийшла і стала посеред кімнати")

І хочеться забути зболілому серцю про цей удар, але:

Тільки хто ж погасить зуміє
Перші мрії, перші поривання?
У багатті другого кохання
Першого завжди іскринка тліє.
("Ти мене гуцулом називала")

А далі дорослішає юнак, мужніє поет, але душа його жива, вона не втрачає здатності кохати і оспівувати свої почуття. Щоправда, вже трохи інші. Хоча сила пристрасті залишається, якщо не збільшується, у них відчувається зрілість, поет намагається зрозуміти "греховницю пречисту", інакше дивиться навіть на зраду - ліричний герой не хоче одягати "вірності шлею". Суто технічно досконалішою стає і образна система віршів.

А я тебе кохати буду
За те, що не упала ти
Ні у потворну безвість бруду,
Ні у нудоту чистоти.
("Моя гріховнице пречиста")

Немає нічого однозначного в житті. Це розуміння приходить з досвідом, часом - з гірким. Але це так.

Ніщо не забарвлюється в один колір. Скрізь нас чекає і радість, і печаль, і любов і журба - червоне та чорне. І хоч "сфера дії" цього закону буття значно ширша, ніж кохання, мабуть саме в останньому він виступає найвиразніше.

І людина, здатна на вірність, щирість і самопожертву в особистому, буде і добрим громадянином.
Переглядів: 680 | Коментарі: 1 | Теги: інтимна лірика, Кохання, Павличко Дмитро

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Меню сайту
Пошук